Kuinka monta temppua koira oppii kerralla?

Kursseillani kysytään usein: ”Yritänkö koulutustilaisuuksissa aina kulloistakin uutta esittelemääsi harjoitusta vai etenenkö ”jälkijunassa”, kun kotona vielä harjoittelen / en ole ehtinyt harjoitella edellisen kerran asioita?”, ”Onko parempi opettaa yksi asia kerrallaan, kunnes koira osaa sen vai voiko opetella useampaa asiaa rinnakkain?”

Minusta kannattaa harjoitella uutta ja vanhaa.

Koira oppii nopeammin, jos keskityt yhteen asiaan kerrallaan, mutta kaikki riippuu siitä, mikä on tavoitteesi?

Jos koira oppii yhden asian päivässä ja sinulla on neljä päivää aikaa, onko sillä niin väliä, kestääkö asian numero 1 oppiminen neljä päivää, jos se samalla on oppinut kolme muuta asiaa? Tuo hieman liioitellusti, mutta ymmärrät varmaan, mitä tarkoitan? Jos meillä on esim. seuraavana päivänä koiratanssiesitys, on ensiarvoisen tärkeää, että koira oppii tietyn tempun alle vuorokaudessa. Jos taasen meillä on tokokoe tähtäimessä, harjoittelemme useampaa liikettä samanaikaisesti pidemmällä aikavälillä.

Tärkeintä on, että tiedät, mitä haluat opettaa. Oppiminen on koiralle yllättävän raskasta, sillä koira haluaa miellyttää ja jos sinun neuvosi ovat ristiriitaisia, se uupuu yrittäessään ymmärtää mitä haluat. Eli ole selkeä ja johdonmukainen. Siksi selkeä aloitus ja lopetus jokaisessa harjoituksessa on ensiarvoisen tärkeää. Sekä tietysti erittäin lyhyet harjoitukset (=alun ja lopetuksen väliaika, toistoja voi olla enemmän, kunhan koira saa purkaa turhautumisen siinä välissä). Palkkaa paljon, ole iloinen ja hyväntuulinen, jos epäonnistutte, palaa helpompaan harjoitukseen. Tärkeintä on, että yhdessäolo on kivaa, teille molemmille. Suunnittele harjoitukset niin, että koira onnistuu mahdollisimman usein = pilko ne pieniksi osasiksi, ennen kuin yhdistät osia.

Muista, että koiran koulutukseen pätee sama kuin lapsen kasvatukseen. Jokaisella, jolta kysyt, on mielipide siitä, miten naapurin lapset tulisi kasvattaa… Mutta sinun tulisi valita koulutusmetodi, joka sopii sinulle ja koirallesi. Koirat ja lapset ovat joustavia ja älykkäitä. Lähes kaikki metodit toimivat, kunhan niitä osaa käyttää. Metodit ja ismit vaihtuvat vuosien varrella, onko joku menetelmä parempi kuin toinen, on vaikea sanoa. Se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Perussäännöt pätevät silti aina. Palkkauksella pääsee pidemmälle kuin rankaisulla. Hyvä opettaja soveltaa metodia, joka soveltuu oppilaalle, jne.